
 

 

Bachelor in Political Science, major in Politics Philosophy and 

Economics 

 

 

The “world journalists’ top jailer”: 

governmental control of the media in 

Turkey 

 

 

 

 

 

THESIS SUPERVISOR   CANDIDATE 

Professor Leonardo Morlino   Camilla Beretta 

       Student ID: 072102 

 

Academic year 

2014/2015 

 



 

 

 

 

A Zia Terri, 

sempre nel mio cuore e nella mia testa, 

perché sei stata parte di questo mio percorso, 

dall’inizio alla fine. 

E lo sarai sempre. 

 

 

 

To Auntie Terri, 

always in my heart and in my head, 

because you have been part of this journey, 

from the beginning till the end. 

And you will always be.



 1 

Abstract 

L’articolo 19 della Dichiarazione Universale dei Diritti Umani del 1948 

appura le libertà di opinione e di espressione e le sancisce 

inderogabilmente a livello globale. Tuttavia, ogni giorno continue 

violazioni vengono perpetrate in diverse regioni del mondo, in modo più 

o meno manifesto. Nonostante nell’immaginario culturale occidentale, 

tale libertà sia spesso data per scontata come diritto fondamentale 

dell’uomo, in realtà questo non è sempre il caso. In Turchia, ad esempio, 

proprio alle porte dell’Unione Europea, il diritto di espressione è sovente 

violato dal governo stesso. La mancanza di pluralismo di fonti di 

informazioni e canali mediatici rappresenta uno dei principali ostacoli 

allo sviluppo di una democrazia turca prospera e solida. Il rapporto 

conflittuale, tra la  necessaria libertà di espressione all’interno dei media 

da un lato e l’inesorabile tentativo del governo turco di controllare 

qualsiasi opinione contrastante dall’altro, rappresenta il filo conduttore 

della mia breve dissertazione.  

Nel primo capitolo, partendo dalla definizione minima di democrazia 

proposta da Robert Dahl nel 1971, nel suo libro Poliarchy: participation 

and opposition, ho analizzato come dei media liberi di esprimersi 

abbiano una funzione vitale all’interno di un regime democratico. In 

concomitanza ad altre tre condizioni necessarie secondo Dahl, quali 

suffragio universale, elezioni libere, giuste, competitive e ricorrenti e 

pluralismo di partiti, la facoltà di scelta tra una varietà di fonti di 

informazione costituisce uno degli elementi principali di un sistema 

democratico e trasparente. La Turchia sta sperimentando un deficit 

democratico dovuto giustappunto al deterioramento della libertà di 

espressione. Secondo il report del 2014 di Press of the Freedom, lo status 

della Turchia è passato da “Parzialmente Libero” a “Non Libero” a causa 



 2 

delle persistenti restrizioni imposte dal governo su questioni delicate dal 

punto di vista politico, generalmente quelle che potrebbero incattivire 

l’opinione pubblica nei confronti di questo. L’esecutivo intraprende delle 

strategie coercitive e intimidatorie indirizzate a restringere la principale 

funzione di controllo sul potere che un sistema di media indipendente 

dovrebbe svolgere. L’obiettivo primario è quello di confinare, se non 

censurare del tutto, le voci indipendenti dell’opinione turca così che il 

dibattito pubblico si uniformi e rispecchi per lo più l’ideologia dei 

pubblici poteri. Mentre i giornalisti, sebbene sottoposti a svariate 

minacce, riescano in qualche modo ad esprimere dei giudizi velati, il 

giornalismo d’inchiesta e investigativo è invece in sostanza annientato, 

perdendo così la sua funzione di garante della trasparenza e guardiano 

della democrazia. Pertanto, ciò che viene messo più a rischio non è 

solamente la mera libertà di manifestare la propria opinione ma, ancor 

prima, la vera essenza del giornalismo, ossia riportare fedelmente gli 

avvenimenti. 

Le limitazioni alla libertà di espressione hanno più volte caratterizzato la 

storia dello stato turco: nel 1997, lo stesso attuale presidente Recep 

Tayyip Erdoğan, allora sindaco di Istanbul, fu incarcerato per quattro 

mesi a causa di un discorso di matrice Islamico-nazionalista e non poté 

accedere al servizio pubblico nemmeno quando il suo partito, il Partito 

per la Giustizia e lo Sviluppo (Adalet ve Kalkınma Partisi – AKP), vinse 

le elezioni politiche per la prima volta nel 2002. Riuscì poi ad assumere 

la carica di primo ministro nel 2003 grazie ad un emendamento 

costituzionale. Avendo vissuto questa esperienza in prima persona, 

Erdoğan focalizzò gran parte della sua campagna elettorale 

innegabilmente sui valori democratici, quale la libertà di espressione, 

differenziandosi, ad esempio, dal Partito della Prosperità (Refah Partisi – 

Welfare Party). Effettivamente, durante il primo mandato, dal 2002 al 



 3 

2007, per la prima volta tematiche come i diritti delle minoranze, l’uso 

del copricapo per le donne in luoghi pubblici o il genocidio armeno, 

cominciarono a poter essere discusse in pubblico. Rispetto ai rigidi 

governi militari che lo avevano preceduto, le politiche tolleranti di 

Erdogan costituirono un’ importante conquista e un  lancio decisivo 

verso i Criteri di Copenaghen imposti dall’Unione Europea per 

l’adesione. Eppure, non appena il partito consolidò e assicurò la propria 

autorità con la seconda vittoria elettorale nel 2007, abbandonò, 

immediatamente dopo le elezioni, le politiche di consenso che lo 

avevano portato al potere per avviare un sistema di maniere forti per 

reprimere i media. Secondo delle ricerche di Human Rights Watch, nel 

2005 nessun individuo fu incarcerato per aver espresso non 

violentemente la propria opinione; dal 2009 al 2012, invece, il numero di 

giornalisti incarcerati si è progressivamente moltiplicato da 15 a 95. Da 

una parte, capi redattori ed editori furono costretti ad allontanare 

preventivamente numerosi giornalisti così da evitare la pressione o le 

minacce del governo, che spesso arrivano direttamente nelle redazioni 

dei giornali sotto forma di liste dei reporter da licenziare; dall’altra, 

l’auto censura è divenuta pratica comune tra i corrispondenti, che in 

questo modo cercano di preservare il loro posto di lavoro. Sono sempre 

più frequenti gli obblighi di non pubblicazione e gli interventi diretti del 

governo, a livello legale, giudiziario e di anti-corruzione. Particolarmente 

distintivi dei mezzi usati dal governo per fare pressione sui media sono la 

risolutezza, la frequenza e il raggio di estensione: un’incessante censura 

su larga scala è implementata su ogni tipo di contenuto, dalle testate 

nazionali più diffuse ai ‘tweet’ di qualsiasi utente. 

Fondamentale è comprendere come Erdogan sia stato capace di costruire 

un intero sistema legale e giudiziario che giustificasse e, soprattutto, 

legittimasse i suoi provvedimenti. La costituzione stessa si presenta 



 4 

come primo impedimento alla libertà: l’articolo 26 consente restrizioni 

alla libertà di espressione ogni qual volta sia necessario per 

salvaguardare la sicurezza della nazione, l’ordine pubblico o la sicurezza 

pubblica. La maggior parte delle violazioni dell’articolo 10 della 

Convenzione Europea sui Diritti Umani è dovuta al margine di 

apprezzamento eccessivamente ampio e la mancata proporzionalità 

nell’interpretazione e implementazione delle sentenze a riguardo. Inoltre 

il Codice Penale, nonostante le riforme a cui è stato sottoposto durante il 

processo di riforma europeo nel 2005, ammette ancora delle disposizioni 

di legge che favoriscono le suddette limitazioni; l’articolo 125, per 

esempio, criminalizza la diffamazione e la punisce o con la prigione, a 

partire da un periodo di tre mesi fino a due anni, o con un provvedimento 

disciplinare pecuniario. Spesse volte, in combinazione con il Codice 

Penale, viene applicata anche la Legge Anti-Terrorismo che possiede la 

prerogativa di sopprimere anche le manifestazioni non violente, qualora 

compiute nel contesto di un’organizzazione terrorista. Solo nel 2012 

Carnegie Endownment  ha segnalato 71 giornalisti condannati secondo la 

Legge Anti-Terrorismo; questo numero elevato è comprensibile se 

relazionato alla definizione ambigua e decisamente vaga del termine 

‘organizzazione terrorista’. Infine, la Legge Internet fornisce ulteriori 

strumenti di sorveglianza che danno vita ad un dettagliato sistema di 

oscurantismo adito a bloccare, senza necessario preavviso agli Internet 

Service Providers (ISP), una vasta gamma di contenuti che il governo 

non ritiene opportuni. La cosiddetta ‘guerra a Twitter’, che ha poi incluso 

diversi altri social networks quali You Tube o Facebook, ha causato solo 

da Marzo a Dicembre 2014 la censura di quasi 2000 profili e la chiusura 

forzata di altri 100.  

Nel secondo capitolo, un approfondimento degli assetti proprietari dei 

media turchi rivela come la pressione economica e politica che i 



 5 

principali magnati del settore avvertono sulla base dei propri interessi 

finanziari renda il sistema dei media oligopolista e iper-

commercializzato. Dopo il colpo di stato del 1980 e le politiche 

economiche liberali dell’allora primo ministro Turgut Ozal, infatti, le 

principali compagnie di media passarono da un’amministrazione 

familiare ad una aziendale e scoprirono come l’industria mediatica 

potesse fruttare cospicui guadagni. Molte aziende con interessi ben 

lontani dai media, come la costruzione, la finanza, i servizi o l’energia, 

cominciarono a mirare a possedere una compagnia di media più per poter 

sfruttare i benefici derivanti da uno stretto rapporto con il governo che 

per la pura ambizione di sviluppare un sistema di informazione legittimo 

ed imparziale. La strategia solitamente è quella di sostenere il costo di 

gestione di un gruppo mediatico pro-governativo per un periodo di 

tempo limitato, arrivare a firmare dei contratti favorevoli con l’esecutivo 

e infine passare il testimone ad un’altra azienda che adotterà la stessa 

tattica. L’ufficio del primo ministro, infatti, supervisiona direttamente 

contratti da miliardi di dollari che l’Alto Consiglio di Privatizzazione 

(OIB), ad esempio, assegna alle aziende turche, incentivando così queste 

ultime a non creare frizioni con il governo tramite le loro compagnie 

mediatiche.  

Le amministrazioni successive furono incapaci di sopprimere la 

dicotomia tra potere e media: la tendenza è sempre stata quella di una 

commercializzazione di massa e della conglomerazione delle principali 

aziende mediatiche. Due sono stati i maggiori tentativi del governo 

Erdogan mirati a dominare l’opinione pubblica attraverso il controllo 

delle proprietà: l’affare Sabah-ATV e Calik Holding e quello del gruppo 

Dogan Media. Nel primo caso, nel 2007, non appena Sabah-ATV, un 

famoso giornale liberale di orientamento democratico-occidentale, 

cominciò a guadagnare sempre più approvazioni e diventò la seconda 



 6 

testata nazionale per numero di lettori, fu improvvisamente rilevato dal 

Fondo di Deposito e Assicurazione Statale (TMSF) per risanare i debiti 

che presumibilmente il giornale doveva allo stato. Il TMSF mise all’asta 

il gruppo Sabah e lo assegnò al gruppo Calik Holding, l’unico 

partecipante all’asta dal momento che il presidente Erdogan in persona 

sarebbe intervenuto negli accordi, scoraggiando qualsiasi altro 

imprenditore interessato a partecipare. Dacché Sabah-ATV era sempre 

stato sollecito alle critiche all’amministrazione del Partito per la 

Giustizia e lo Sviluppo, le élite del partito decisero di affidarne la 

direzione a mani fidate: l’amministratore delegato del gruppo Calik 

Holding , Berat Albayrak, è infatti il genero del Presidente Erdogan. Non 

a caso, l’ideologia editoriale variò repentinamente da una posizione di 

centro-sinistra ad una nettamente pro-governativa. Nel secondo caso, i 

rapporti con il gruppo Dogan Media, sostenitore di principi neo liberali e 

secolari, cominciarono a deteriorarsi nel 2009, quando il governo 

Erdogan approvò l’emendamento costituzionale che abrogava il divieto 

di indossare il copricapo all’interno delle università turche. Il gruppo 

Dogan, insieme ad altri membri del TUSIAD, l’Associazione di 

Industriali e Imprenditori Turchi, cominciò ad essere sempre più scettico 

nei confronti del governo e non si astenette dal pubblicare notizie, come 

quella dello scandalo Deniz Feneri, che mettevano in cattiva luce 

Erdogan e il suo partito. Le tensioni aumentarono successivamente 

quando Erdogan, allora primo ministro, si rifiutò di dare l’autorizzazione 

al gruppo Dogan per la costruzione di una raffineria, la stessa che invece 

commissionò al gruppo Calik Holding. Non ci fu da sorprendersi, 

dunque, quando degli ispettori pubblici, espressamente addestrati dal 

primo ministro, diedero una serie di sanzioni al gruppo Dogan per un 

ammontare totale di circa 3.7 miliardi di dollari, cifra eccedente il valore 

di mercato del gruppo. L’azienda fu quindi obbligata a ridimensionarsi e 

adattarsi alle preferenze del governo, vendendo due dei suoi principali 



 7 

giornali, Milliyet e Vatan, ad un’altra compagnia mediatica pro-

governativa.  

Inoltre, quando questo sistema di favoritismi e interessi economici, si 

coniuga ad un pressoché inesistente sindacalismo, espressamente 

ostacolato dalla legislatura, e dei bassi standard giornalistici, il risultato è 

quello di un apparato mediatico corrotto e, più di tutto, inefficace per la 

democrazia.  

Nel terzo capitolo, ho voluto approfondire il conflitto religioso-secolare 

che caratterizza da sempre la storia dello stato turco e, in particolare, 

come questo si rifletta nell’ambito dei media. La religione è sempre stata 

correlata con l’ambiguità in Turchia: 99.8% della popolazione è 

musulmana sunnita, tuttavia dalla nascita della repubblica nel 1923 

l’apparato amministrativo e legislativo statale sono stati caratterizzati da 

un orientamento secolare kemalista, incline a tracciare una linea netta tra 

religione e politica. Eppure, dalla seconda metà degli anni novanta, le 

forze religiose hanno cominciato a battersi contro il secolarismo e sono 

riuscite ad ottenere sempre più consensi, con il primo partito 

conservatore religioso, a salire al potere nella storia, il Partito per la 

Giustizia e lo Sviluppo. Il Partito sembra aver vinto l’incessabile 

battaglia tra religione e politica, ignorando il secolarismo kemalista e 

alleandosi con il movimento Gulen, un’organizzazione islamica multi-

miliardaria divulgata in tutto il mondo che possiede il giornale più 

diffuso in Turchia, lo Zaman, e la sua famosa versione inglese, Today’s 

Zaman. Si traspone dunque anche nei media la spaccatura tra i media 

tradizionali, principalmente preoccupati ad accrescere il proprio valore 

commerciale attraverso un’alta circolazione e i media islamisti 

conservatori pro-governativi che, invece, hanno l’obiettivo di diffondere 

il loro ideale. Secondo la Nuova Teoria dei Movimenti Sociali (Jean 

Cohen e Jurgen Habermas), infatti, la mobilizzazione islamica punta alla 



 8 

trasformazione quotidiana delle identità ed ha una dimensione cosiddetta 

‘molecolare’, nel senso che non si concentra sulla politica istituzionale o 

sull’economia ma piuttosto sulla società civile. Il risultato più 

prevedibile è quello della polarizzazione, tuttavia il sempre maggior 

controllo della libertà di espressione scoraggia qualsiasi opposizione al 

governo, omogenizzando le possibili voci anti-governative con quelle 

pro-governative e religiose. In questa battaglia contro il dissenso, il più 

grande dei nemici è certamente l’esercito, il tradizionale guardiano della 

tradizione secolare. Memore dei tre colpi di stato, rispettivamente del 

1960, 1980 e 1997, il Partito per la Giustizia ha evitato in ogni modo che 

l’esercito si avvicinasse al potere politico. Ho approfondito due 

circostanze, in particolare il caso Ergenekon e il caso Balyoz, che 

esemplificano la tattica impiegata dal governo: il potenziamento da una 

parte delle investigazioni nei confronti dei militari e dall’altra delle 

occasioni per i media islamici di influenzare il pubblico, normalizzando 

il discorso religioso all’interno dello scenario politico. 

Infine, nel quarto capitolo, l’analisi dei sistemi mediatici proposta da 

Daniel C. Hallin e Paola Mancini, ci permette di includere i media turchi 

nel ‘Modello Polarista Pluralizzato’. Selezionando quattro dimensioni 

del settore, quali il livello dell’interferenza dello stato nel sistema, lo 

sviluppo storico del mercato, gli standard giornalistici e il grado di 

parallelismo politico, è possibile delineare un profilo dei media turchi. 

Caratteristici di questo modello sono un’industria mediatica strettamente 

collegata alle élite politiche, un tardo sviluppo dei cosiddetti media 

commerciali e una forte influenza dello stato. Solitamente il grado di 

interferenza statale e del parallelismo politico è considerevole, mentre 

quello della circolazione dei giornali e del professionismo piuttosto 

carenti.  



 9 

Dopo tre vittorie elettorali consecutive del Partito per la Giustizia e lo 

Sviluppo, rispettivamente nel 2002, 2007 e 2011, la Turchia ha 

inevitabilmente intrapreso la strada verso una democrazia esecutiva 

fortemente centralizzata, nella quale lo stato domina la società. Come il 

Presidente Erdogan in persona ha detto durante un’intervista a Milliyet, 

“La democrazia è come un tram. Ci sali finché non arrivi alla tua 

destinazione, poi scendi”. Oggi possiamo dire che, con il potere 

eccezionale che ha ottenuto, il Presidente ha da lungo abbandonato quel 

tram e governa prepotentemente, mettendo a tacere l’opposizione.  

Forse, solo il risultato delle elezioni del 7 Giugno 2015, che vede il 

partito perdere la maggioranza dopo tredici anni ininterrotti, può far 

sperare che il popolo turco stia tentando, tramite lo strumento più 

democratico di cui è in possesso, il voto, di far tornare indietro quel tram 

chiamato democrazia. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 10 

Table of contents 

 

Introduction        12 

 

Chapter one: The media system      15 

    1.1 The media in a democracy      15 

    1.2 The AK Party and media freedom     17 

    1.3 The legal framework       22 

     1.3.1 Constitutional provisions     23 

     1.3.2 The Penal Code      24 

     1.3.3 The Anti-Terrorism Law     25 

     1.3.4 The Internet Law      26 

 

Chapter two: Media Ownership and Journalists’ Unionism 31 

    2.1 The Turkish Media Goliaths     31 

    2.2 The Sabah-ATV and Calik Holding affair   33 

    2.3 Dogan Media Group       35 

    2.4 Low journalists’ standards      39 

 

Chapter three: Religious-secular conflict in the media  41 

    3.1 Islamist mobilization: the Gulen movement   41 

    3.2 Mainstream media and Islamist media    43 

    3.3 The army: guardian of the secular tradition   46 

     3.3.1 Case study: Ergenekon case     47 

     3.3.2 Case study: Balyoz case     49 

 

Chapter four: Polarized Pluralist media system   51 

    4.1 Degree of state intervention     51 

    4.2 Historical development of media markets   52 



 11 

    4.3 Journalistic professionalism     54 

    4.4 Political parallelism       55 

 

Conclusions         59 

 

Bibliography        62 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  



 12 

Introduction 

"Democracy and freedom of speech should not be sacrificed to the 

election frenzy and the hatred it generates." 

Orhan Pamuk, Turkish Nobel prize for Literature 

These words were pronounced by the eminent writer on June 3rd 2015, 

immediately after Turkish President Recep Tayyip Erdogan threatened 

legal action against the director of the opposition newspaper Cumhuriyet, 

Can Dundar. The editor had published few days before a video footage 

showing the MIT state intelligence agency backing Syria with weapons 

in late 2013 and early 2014, which the Turkish government had always 

denied doing. During an interview with the state broadcaster TRT, 

president Erdogan said that the editor would have paid “a high price” for 

his “crimes against the government” (The Guardian, 2015).  

Orhan Pamuk’s  cutting edge remarks, pronounced precisely when I was 

finalizing my work, enclose the backbone of what I had in mind while 

writing these pages. The clashing relationship between freedom of 

expression within the media on the one side and the relentless effort of 

the Turkish government to control any opposing voice on the other; this 

is the main focus of my brief dissertation.  

In the Western culture, freedom of expression and of speech are 

oftentimes given for granted as fundamental human rights; nevertheless, 

this is not always the case.  In Turkey, the lack of plurality of 

information sources and media outlets represents one of the main 

stumbling blocks to the development of democracy. The AK Party, 

President Erdogan’s political party, has been in charge without 

interruption since 2002 and has increasingly adopted an authoritarian 

stance towards freedom of expression and debate. It has preferred opting 



 13 

for almost absolute power instead of widening its perspectives and 

allowing diversity of opinion, turning Turkey into a  hybrid regime.  

Distinctly appealing to the European Union enlargement discourse few 

years ago, this subject matter is now more than ever fascinating as 

Turkey is the so-called “melting-pot of the world cultures”, those same 

cultures that are now fighting against each other. Through history, 

Turkey has always played a crucial role in the crossroads between 

Europe and Asia, gaining an extraordinary cultural and commercial 

wealth. Understanding its political and social panorama, including the 

level of political and civil liberties citizens have and most of all accept or 

ignore having, is crucial to grasp Turkey’s raison d'être in that region.  

Furthermore, having lived nearly five months in Istanbul last year has 

made me realize how, right at the borders of the European Union, gross 

violations of freedom of expression, one of the fundamental human 

rights according to the Universal Declaration of Human Rights of 1948, 

are continuously being perpetrated in front of everyone’s eyes, those of 

Turkish citizens as well as those of the world. This is the reason why I 

decided to go beyond the mere newspapers articles about Turkey’s 

violations and cases against the European Court of Human Rights and to 

go more in depth in the legal, judiciary and police frameworks that allow 

them. My intention is that of disclosing how the Turkish executive is 

practically able, by means of legal loopholes and prevarication, to silence 

multitudinous opinions. 

In the first chapter, a minimal definition of democracy by Robert Dahl is 

foremost spelled out. Keeping in mind the vital role that free media has 

on a democratic regime, I have then concisely described the AK Party’s 

ruling from its establishment in 2002. Two are the main spotlights: the 

party’s conception of power and the legal framework that allows such 



 14 

curbs on freedom, from the Constitutional provisions to the Penal Code, 

and from the Antiterrorism Law to the Internet Law. 

In the second chapter, I have considered the ownership structure of the 

media in Turkey, where media and power create a solid dichotomy. The 

result is often that of conglomeration and few media goliaths owning 

most of the outlets, mainly for economic interests. Media companies, 

such as the Calik Holding, are inevitably inclined to gain the favour of 

the government and those that, on the contrary, strive to keep a non-

partisan stance, such as the Dogan Media Group, are regularly boycotted 

by the executive itself. I have also touched upon the issue of low 

journalistic standards and unionism, that further aggravate the scenario. 

The third chapter investigates the everlasting struggle between religion 

and politics, which has always characterized Turkey. The AK Party, 

joining forces with the Gulen movement, seems to have been winning 

this conflict by normalizing the religious discourse in every-day life 

routine, creating what Antonio Gramsci would have called an 

‘hegemony’ by means of the media. Thereupon, I suggest the analysis of 

two case studies, the Ergenekon and Balyoz proceedings, which serve as 

an example of the government determination to annihilate the army, the 

traditional guardian of secularism. 

To conclude, in the fourth chapter, the classification of media systems by 

Daniel Hallin and Paola Mancini provides four dimensions that 

distinguish the Turkish media system as a Polarized Pluralist structure. 

By examining the four dimensions, namely the degree of state 

intervention, the historical development of media markets, the standard 

of journalistic professionalism and the degree of political parallelism, it 

is possible to sketch a well-defined profile of the Turkish media.  

 



 15 

Chapter one: 

The Media system in Turkey 

1.1 The media in a democracy 

We are easily inclined to think of the media as a key factor in everyday 

social life. Correspondingly, however, we often struggle to realize how 

the media is a defining component part of politics in many of its facets. 

The functioning of the media as a public watchdog and as an unbiased 

interchange of society’s different perspectives is of fundamental 

importance not only for its own right and as a vehicle to all other rights 

but also as a core element of a democracy. When dealing with a 

representative democratic system, indeed, freedom of expression is one 

of the chief constituents of a full accountability process and is provided 

through different mechanisms, which should guarantee a good quality of 

democratic public life. 

While analyzing a political system and assessing its full-democratic, 

near-democratic or non-democratic nature, a minimal definition of 

democracy should first be taken into consideration. Mentioning the 

minimalist definition inspired by Robert Dahl (Dahl, 1971), it is possible 

to state that a regime should be considered democratic if it meets, at the 

same time, at least the following conditions:  

a) Universal male and female suffrage; 

b) Free, competitive, periodic and fair elections; 

c) More than one political party; 

d) Different and alternative sources of information. 

The subsistence of these four factors should automatically infer the 

actual respect of civil and political rights: first of all, the ultimate of all 

political rights, that is universal suffrage, lays the foundations for any 



 16 

other political right; secondly, free and fair elections are the concrete 

manifestation of freedom of thought and speech; thirdly, the plurality of 

political parties constitutes the expression of a perceptible right of 

association; eventually, the presence of more than one source of 

information shows clearly the subsistence of the just mentioned rights 

and freedoms. If the regime concerned fails or ceases to fulfill one of the 

requirements, it cannot or can no longer be assessed as a full-democracy 

but, on the contrary, takes on other political and institutional set-ups 

depending on the degree of uncertainty and dubiousness of the 

conditions. In a nutshell, these four elements constitute a threshold below 

which a full-democratic regime is not achievable.  

Shifting the focus from the definition above to the actual case study, 

Turkey is experiencing a significant democracy deficit quite due to a 

sharp deterioration in the press freedom environment, given the shortfall 

in the diversity and alternatives of sources of information. Standing as a 

hybrid regime, Turkey embodies the features of a limited democracy, 

where freedom of expression and belief, freedom of association and 

organization, individual autonomy and personal freedoms are restrained 

by the government.  Since 2005, the process of consolidation of the 

democracy has considerably stagnated: there are compelling points at 

issue in several areas such as fundamental freedoms (freedom of 

expression in particular), human and minority rights and the judicial 

apparatus. According to Freedom of the Press 2014 Report, Turkey’s 

status has declined from Partly Free to Not Free as a result of a 

worsening of conditions for media freedom and press coverage of 

politically sensitive issues, in 2013. Significant enough is the Press 

Freedom Score  in 2014, which stands at 62 on a scale ranging from 0 to 

100 (with 0 being the best score), and the Freedom of expression and 

belief rate  in 2015, scoring 9 out of a maximum of 16. In point of fact, 



 17 

in 2013, reaching the peak in May during Gezi Park protests, and 

continuously throughout 2014 and 2015, journalists have been harassed 

and assaulted when attempting to cover critical political affairs, such as 

negotiations between the government and the separatist Kurdistan 

Worker’s Party (PKK) or corruption scandals involving Prime Minister 

Recep Tayyip Erdogan and his cadre, as those emerged in December 

2013. After two consecutive electoral victories, in 2007 and 2011, the 

Justice and Development Party (AKP), founded by the current Prime 

Minister Erdogan, has struggled resisting the temptations of an 

authoritarian state, moving the Turkish state towards a highly centralized 

executive democracy in which the state dominates society.  The 

government’s increasing pressure on the media over the last eight years 

has repealed all the steps previously moved within the scope of  the 

democratic reform program related to the accession negotiations with the 

European Union. 

In Turkey, where there is a weak opposition and a corrupted or 

dependent judiciary, an unrestricted press is vital to democratization. 

However, the government has increasingly engaged in a range of 

intimidating and coercing tactics aimed at suppressing the media’s main 

function as a check on power. The government’s effort is that of 

confining, if not censoring, almost all independent voices of the Turkish 

media, which provide authentic accountability and foster public debate 

and opinion. Any critic is usually cracked down and, as a consequence, 

the relationship between citizens and their government grows ill-natured 

and disapproving, often culminating in general discontent and protests. 

 

1.2 The AK Party and media freedom  

The issue of media freedom does not come out as recent or unfamiliar to 

the Turkish tradition: intolerance towards dissent has characterized 



 18 

Turkish society since the second world war. During nearly fifty years of 

military rule from the 1950s to the late 1990s, marked by three coupes 

d’état respectively in 1960,1971 and 1980, Turkish military forces had 

substantially put curbs and limitations on any discussion related to 

religion, ethnic identity and any historical reality  beyond the perimeter 

of secular nationalism.  The AK Party made its appearance in this exact 

context of restricted freedom of speech and expression: it emerged after 

the banning, in 1997, of the Islamist Welfare Party and of its successor, 

the Virtue Party. The same current president Recep Tayyip Ergodan, 

then-mayor of Istanbul, was imprisoned for four months because of an 

Islamic-nationalist speech he gave in 1997 and was still banned from 

public office when his AK Party won the general elections for the first 

time in 2002; he was given the permission to assume the premiership 

only in 2003, by reason of a constitutional amendment. Almost five years 

later, the AK Party was further provoked, in as much as the 

Constitutional Court, falling short of only one vote, would have banned 

the party for violating the constitution’s commitment to secularism. 

Despite the leverage it already wielded on citizens’ skepticism about the 

former political establishment, which was arguably considered as 

culpable of the 2001 economic crisis, the AK Party catalyzed most of its 

electoral campaign undeniably on democratic values, differentiating 

itself from the Welfare Party. During its first term, from 2002 to 2007, it 

is beyond question that some important areas of free expression went 

through a considerable transformation: for the first time, notwithstanding 

the existing legal restrictions on discussion, issues such as those 

regarding minority rights, headscarves for women or the Armenian 

genocide, were discussed and no longer censored. By comparison with 

the previous severe restraints imposed by the military, these policies 

constituted a successful kickoff and got very close to the Copenhagen 

criteria. Yet, as soon as the party stabilized and secured its authority with 



 19 

the second electoral victory, it replaced the old stumbling blocks to 

freedom with new intimidating tactics and curbs to criticisms. Therefore 

the government, which came to power as the promoter of a more liberal 

government, abandoned immediately after the elections its consensus-

building policies and engaged in strong-arm tactics to suppress the 

media’s proper role as a check on power. Long before Gezi Park protests, 

many reporters and journalists along with activists, mainly of Kurdish 

ethnicity, were arrested or threatened by the prime minister in person, 

who phone called many editorial boards dictating which reporters to fire. 

On the one hand, editors and owners have been compelled to 

preemptively fire journalist in order to stay away from governmental 

pressures or confinement; on the other hand, self-censorship has become 

a common practice between reporters who try to ensure their  

employment in this manner. Right before 2011 elections, the AK Party 

opportunely engaged in the same strategy of the previous elections: in 

2010 it campaigned to pass a referendum authorizing the parliament to 

amend illiberal aspects of the 1982 constitution (such as individual 

rights, separation of powers and independence of the judiciary) and right 

after the electoral victory, although there was a parliamentary majority 

and a winning referendum, the AK Party refused to leave behind its 

arbitrary powers and obstructed the building of a checks and balances 

system through the amendments. The ability the government retains to 

apply broad antiterrorism or criminal defamation laws and invasive state 

security mechanisms, allows it to punish dissent and unjustifiably spy on 

or harass news correspondents.  

 

As reported by the Freedom House’s annual ratings, respectively by the 

2015 Freedom of the World report, Turkey is not a dictatorship. It is a 

political regime in which freedom of expression is constitutionally 



 20 

guaranteed and few media outlets are critical but where commenting 

upon the government can determine serious consequences: from losing 

one’s job or respectability to risking sometimes life and more frequently 

surrendering freedom. What is more at risk is not only the sheer freedom 

to opinion dissemination but, rather, the very core of journalism, fact 

reporting. Indeed, while columnists, albeit being under the threat of legal 

harassment, are often allowed to give their impressions, reporting news 

and investigative journalism have been almost always cut down to 

nullification. The country is certainly receiving a steady downward trend 

due to continuous enforcement of gag orders and marked political 

intervention mainly in the media environment, as well as in the judicial 

apparatus and anticorruption system. Gag orders concern mainly topics 

such as government corruption, ISIS hostage crisis, Turkish intel agency 

providing arms to Syria, civilian deaths in army operations and mining 

disasters. These issues are obviously silenced because the government 

wants to keep a positive public opinion by censoring the negative 

contents. 

 

The tools that the AK Party has being using to push on the media outlets 

and reporters are the same with which previous governments had availed 

themselves: the striking difference lays in the single-mindedness, 

frequency and blatancy of the party’s authority. What is impressively 

new about AK Party’s curbs on freedom of expression is their scope: a 

wholesale censorship is being implemented in the sense that any 

inconvenient content, from the most popular national headlines to 

uninfluential people’s tweets, is withheld by the government. 

The 2013 Gezi Park protest stands as the resounding proof: as news of 

the occupation of Gezi Park by the early small group of environmentalist 

spread on social media, more and more people got in on the act, 

motivated by a common resentment against the government’s autocracy 



 21 

and lack of accountability. When, for the first time during the 

manifestation, on May 29 and 30, images of the police reacting with 

violence, pointing tear gas and water cannons directly towards the crowd, 

started circulating rapidly on social media, the effects were contagious: 

80 of the country’s 81 provinces embraced the protests and more than 3.5 

million people joined the protest in Taksim Square. Several Turkish 

media outlets were caught unprepared and were behind other 

international networks at covering those events, other pro-government 

stations, like NTV, promoted the government’s partisan talking points 

while only some papers and television stations, such as CNNTurk, kept 

pace with the news. This inadequacy at reporting what was happening in 

their own country demonstrated the silent acquiescence and conflict 

aversion of the state-dominated media and entailed the governmental 

strong-arm tactics moving behind that media system.  As a matter of fact, 

numerous journalists were fired or forced out: the Turkish Journalists’ 

Union declared that the total number of firings amounts to 59 while the 

opposition Republican People’s Party (CHP) has published a list of 79 

journalists being discharged (Freedom House, 2014). 

The firings did not stop with Gezi Park Protest but continued throughout 

2013 fall: in early November, three journalists were sentenced to life in 

prison and another to seven and a half years, on the grounds that they 

were senior members of the Marxist-Leninist Communist Party (MLKP), 

which is banned under anti-terrorism law. All through 2014, the 

government kept on jailing and bringing to trial individuals suspected of 

being involved in any kind of relationship with the Union of 

Communities in Kurdistan (KCK), the alleged civilian branch of the 

Kurdistan Workers’ Party (PKK), designated by the anti-terrorism law as 

an illegal organization (Freedomhouse.org, 2015). In addition to these 

punitive measures provided by the law, political pressure has been 



 22 

consistently imposed by the ruling elite ending in several firings of 

journalists and media workers, who had unflatteringly thrown light upon 

aspects of Erdogan government. Not least, on March 24, 2015,  Turkish 

cartoonists Bahadir Baruter and Ozer Aydogan, from the Turkish 

satirical magazine Penguen have been condemned to more than 11 

months in prison for drawing a vignette on last August magazine cover, 

which was allegedly claimed to be offensive towards Prime Minister 

Erdogan. In this regard, the Council of Europe Commissioner for Human 

Rights, Nils Muižnieks, condemned the sentencing and affirmed that 

there is a growing number of criminal cases on the base of assumed 

insults to the Prime Minister.  

1.3 The legal framework  

Within the field of freedom of expression, the years between 1999 and 

2005 represented a dynamic and reformist time period. Nevertheless, 

most reforms have considerably been annulled and concerns over the 

current state of Turkish democracy affect both the domestic and the 

international community. The EU-pushed reform in the mid-2000s 

produced both a legislative revision and a practical substantial decline in 

the number of criminal cases for people who had expressed their opinion. 

According to Human Rights Watch 2006, in 2005 no individual was 

imprisoned due to non-violent expression of thoughts. From 2009 to 

2012, though, the number of journalists being imprisoned, especially for 

reporting on the Kurdish question, progressively increased from 15 to 95 

and from 2008 to 2015 the number of websites being censored has grown 

from 1.310 to 77.521 (@EngelliWeb). An interesting trend, in 2013 and 

2014, is that of a declining number of journalists’ imprisonments and a 

steady increase in mass firings. The government has indeed understood 

that being denominated as the ‘‘top jailer of the world’’ was not 

convenient for its public opinion both at a domestic and international 



 23 

level and decided to engage in a different tactic: cutting off journalism as 

a whole rather than journalists as individuals. Systematic mass firings 

cause a substantial lack of human resources in the field of journalism and 

weaken it far more than imprisoning single reporters, notably because 

fired journalists are hardly ever hired again by other media outlets. 

 

 For the first time in 2011, the issue was discussed during a European 

Council summit declaration on enlargement, when both the recently 

retired President of the Turkish Court of Cassation, Ali Alkan, and the 

European Court of Human Rights (ECtHR) judge, Isil Karakas, 

expressed their concernment over the huge number of EctHR sentences 

on Turkey’s violations of freedom of expression. From 1959 to 2011 

Turkey has indeed received 43% of the total amount of cases on freedom 

of expression at the ECtHR (Çali, 2015), and in 2014 Turkey’s violations 

of this right have single-handedly surpassed the remaining 46 states in 

the Council of Europe (CoE) (Today Zaman, 2015). Since 1959, the 

European Court has sentenced Turkey for 248 violations of the freedom 

of expression, however, unsatisfactorily, the government reactions to 

these rulings are reluctant. Responding to the Court’s decision to 

overturn the ban on the social media platform Twitter in March 2014, 

Prime Minister Ergodan affirmed: “We have to obey the Court's 

decision, but we don't have to respect it. While the court sided with an 

American company in this decision, it denigrated our national values” 

(Today Zaman, 2015).  

1.3.1 Constitutional provisions  

The dilemma in Turkey lies mainly within the legal instruments and the  

mindset of the judiciary. To the greatest extent, the constitution itself 

contains the principal obstructions to freedom of expression. Article 26, 

as amended on October 3, 2001 by Act No. 4709,  declares that the 



 24 

exercise of the freedom of expression and dissemination of thought may 

be at any time restricted “for the purpose of national security, public 

order, public safety”. The majority of Turkey’s violations of Article 10 

of the European Convention on Human Rights (ECHR) derive from the 

exceedingly wide ‘‘margin of appreciation’’ and lack of proportionality 

in the interpretation and implementation in delivering judgements. For 

instance, the ‘‘defense of public interest’’ is generally given an all-

inclusive interpretation and understanding. Furthermore, Article 28, 

which affirmed the freedom of the press and prohibition to censorship, 

was repealed by the same Act No. 4709 on October 3, 2001, and replaced 

by a provision that states that “anyone who writes any news or articles 

which threaten the internal or external security of the State or the 

indivisible integrity of the State with its territory and nation, which tend 

to incite offence, riot or insurrection, or which refer to classified state 

secrets or has them printed, and anyone who prints or transmits such 

news or articles to others for the purposes above, shall be held 

responsible under the law relevant to these offences”.  Article 28 also 

ensures that distribution of information may be at any time prevented by 

a judge, who can put some bans on reporting of events in order to ensure 

the proper functioning of the judiciary. A reform of the current 

constitutional arrangements is necessary in order to, at least, guarantee 

the right to freedom of press and of expression without censorship. 

1.3.2 The Penal Code 

Built within the legislative system, the Penal Code combines a series of 

restrictive provisions which overshadow positive reforms that have been 

implemented, such as the 2004 Press Law (Basin Kanunu) which 

replaced prison sentences with fines for some media violations. Although 

the Penal Code went through a EU reform process in 2005, it still admits 

core provisions of the old code, purposely directed at restricting freedom. 



 25 

Strikingly enough, Art. 125 of the Penal Code criminalizes defamation 

and condemns it with prison, from a period of three months to two years, 

or with a punitive fine. Additionally, Art. 215 and 216, which punish 

people either praising a crime or a criminal or people inciting the 

population to enmity, hatred and denigration, continue to be used against 

reporters and journalists. Expressions assumed to insult Islam are 

increasingly prosecuted: for instance, in April 2013, the famous pianist 

Fazil Say was initially to ten months in prison for retweeting some lines 

of a poem by the Persian poet, Omar Khayyam, that caricatured the 

Islamic vision of heaven. He was found guilty under Art. 216/3 for 

“publicly insulting religious values that are adopted by a part of the 

nation”, with the aggravating factor that the offense was committed via 

press or broadcast media (Art. 218). According to international human 

rights law, though, curtailments to freedom of speech are by no means 

justified for the sake of protection of religious or other belief nor for the 

sensibilities of believers.  Despite this, numerous journalists are exposed 

to punishments every time they mention that genocide against the 

Armenians in 1915 was actually committed, or they deal with Cyprus 

division or denounce security forces’ reactions; under Art. 301 of the 

Penal Code, indeed, “denigrating the Turkish nation” is considered to be 

a criminal offence.  

1.3.3 Anti-Terrorism Law 

Very often, in combination with the Penal Code, the Anti-Terrorism Law 

(officially called the Law on the Fight against Terrorism) is applied to 

curb even non-violent manifestations, when they come about within the 

context of a terrorist organization. Only in 2012 the Carnegie 

Endowment reported that 71 journalists were sentenced under the 

antiterrorism law. This is better explained by the dangerously vague and 

ambiguous definition given to the term “terrorist organization”, which 



 26 

has misguidedly allowed the prosecution of many journalists, who 

according to Human Rights Watch, were engaging in “nonviolent 

political association”. Throughout 2013, the executive has detained and 

later prosecuted individuals suspected of being involved either in the 

Union of Communities in Kurdistan (KCK) or in the Marxist-Leninist 

Communist Party (MLKP), whose membership is outlawed under the 

antiterrorism law. Again on March 31st 2015, the government blocked 

access to social platforms such as YouTube, Facebook and Twitter and 

116 URLs on Google, including national newspapers such as Hürriyet 

and Milliyet, as they were “spreading terrorist propaganda” by 

promulgating images of Mehmet Selim Kiraz, a prosecutor held by 

gunpoint and later killed by militants of the outlawed Revolutionary 

People’s Liberation Front (DHKP-C), a Marxist-Leninist Party. 

Supposedly You Tube, Facebook and Twitter have complied with the 

government’s request of specific content removal within few hours, 

however, the government was not satisfied with the result because 

information was spreading very fast and gave a second order, banning 

the whole domains. Both You Tube and Twitter have confirmed to 

‘@reported.ly’ that they will file appeal with Turkey (Turkey's war on 

Twitter, 2015). 

1.3.4 The Internet Law 

At the same time, especially since Gezi Park Protest, the government has 

accentuated controls and punishments, through legislative measures, over 

the Internet. In the last few years, in Turkey, social media and online 

news have become widely accepted sources of information: according to 

face-to-face interviews conducted by KONDA Research and 

Consultancy on June 6-8, 2013, 69% of protesters in Gezi Park argued 

that they first got in touch with the event through social media; only 7% 

heard it from television (Freedom House, 2014). Turkey is characterized 



 27 

by a dynamic online community, with nearly 36.5 million Internet users 

over a population of 77 million. This partly symbolizes the failure of the 

traditional media as an independent provider of information, censored by 

the punitive measures of the government or often self-censored by 

journalists’ fears.  This vibrant internet community, by opening new 

channels through which information can rapidly spread, therefore, 

constitutes a huge threat to the government, which has always tried to 

silence any opposition or scandal in the offline press. The Turkish 

government has thus consistently expanded its surveillance competences 

and came to be able to hack into individual user devices and conduct 

targeted surveillance, by means of the Trojan Horse technology (Wagner, 

2014).  

Despite various national blockages of YouTube, decided by Turkish 

Courts’ rulings on grounds of “insulting Turkishness”, the Internet was 

up to 2011 fairly unrestricted. From 2011 on, perhaps suspecting the 

uncertain outcomes of the so-called “Arab Spring”, the government has 

changed substantially its regulatory measures and filtering levels. At a 

global Internet governance level, Turkey’s policies on freedom of speech 

make it a so-called “swing state”, that is, a mixed-oriented country. On 

the one side, in 2012, it showed support for a new set of International 

Telecommunication Regulations (ITRs), that, deepening state’s powers 

over the Internet governance, were only upheld by Russia and China 

within OECD countries. On the other side, in June 2014, Turkey was one 

of the few United Nations (UN) countries who voted for a resolution, at 

the UN Human Rights Council, which would have granted the same 

rights people have offline to the online community as well. At a domestic 

Internet governance level the situation is much clearer: Turkey has 

implemented an extensive and obscured system in order to block 

websites. According to the Turkish Internet Law, certain contents, such 



 28 

as gambling, prostitution, drugs and crimes against Mustafa Kemal 

(Ataturk, the father founding of Turkey) are penalized and access to them 

can be directly blocked by any government body. Since 2007, when Law 

No. 5651 was passed, the Turkish government through the 

Telecommunications Communication Presidency (TIB) has been able to 

block websites without even being required to notify content or hosting 

providers that the measure was being taken. Notwithstanding the binding 

ruling of the ECtHR in 2012, stating that Law No. 5651 was violating 

Article 10 of the European Convention on Human Rights, the 

government has still not amended the law. On the contrary, on January 

and February 2014, right after the 2013 corruption scandal that involved 

many figures close to the government, the head of the state bank 

Halkbank, several construction magnates and the sons of three 

government ministers, the Turkish parliament passed some amendments 

aimed at delegating even more powers to the TIB. Furthermore from 15 

April 2015, in the context of the impending general elections of June, a 

new amendment to the Internet Law allows Prime Minister and Ministers 

to request the removal of content and to restrain access to Internet, 

directly without a court’s decision, for: protection of the right to live and 

security of life and property, protection of general health, prevention of 

crime and protection of national security and public order.  

At this time, blocking orders without prior notification by the TIB have 

to be implemented within four hours from a court’s decision and Internet 

Service Providers (ISPs) are obliged to join a providers’ association and 

to take responsibility for implementing orders; finally, social platforms, 

like Facebook or Twitter, are required to receive a special certificate in 

order to be working in Turkey. Furthermore, amendments to the National 

Intelligence Organization (MIT) law, taken in April 2013, legitimize the 

entity to get access to any kind of network, report, evidence or archive 

from public or financial institutions and from all entities with or without 



 29 

legal entity. No national or international obligation can set aside MIT’s 

demands and punishments for not complying with the request can 

correspond up to five years in prison.  

Most notably, in March 2014, in order to move past a corruption scandal 

that would have threatened AK Party’s results at local elections, Mr. 

Erdogan shut down Twitter and YouTube. Some anonymous accounts 

had first published on Twitter documents that would have linked the 

then-Prime Minister Erdogan to a grab investigation and subsequently 

uploaded on YouTube an audio recording of Turkey’s Foreign Minister 

plotting to create a pretext for a viable Turkish attack to Syria. Since 

these scandals and the social media repercussion would have presumably 

compromised its candidacy to  the local elections ten days later and to 

the first direct presidential elections in July 2014 and since the social 

platform did not comply perfectly with the Turkish Court’s orders to 

close certain accounts, access to both sites was completely blocked. For 

the first time Twitter introduced its “country-withheld content”, which 

restrains access in a specific country to content which is normally visible 

in the rest of the world. Regardless this nationwide ban was later 

reversed by the Upper Court and declared unconstitutional by the 

Supreme Court, as a serious breach of the right to alternative 

information, it continued for two further weeks (Wagner, 2014). 

This so-called ‘war on Twitter’ caused , from March to December 2014, 

the forced closing of more than 100 accounts and the censorship of more 

than 2000 accounts. Notwithstanding these bans, the video and audio 

recording managed to be the most shared videos in Turkey, each being 

visited more than 225,000 times. The desperate need of reliable news and 

the harsh desire for freedom of expression have pushed Internet users to 

circumvent the government’s restrictions on websites through VPNs, 

Virtual Private Networks that operate on nonpublic channels. Citizen 



 30 

journalism and live-stream broadcasts have turned into substitutes of the 

traditional media, which is often unable to share valuable information 

about current affairs and is gradually losing its public watchdog function. 

Despite unavoidable misinformation, hate speech and defamation or lack 

of proofs, civic journalism has created public consciousness and 

constitutes the main mobilizing factor. There are several examples of 

Turkish citizens’ initiatives of civic journalism, aimed at providing 

uncensored information. ‘140journos’, for instance, is the first so-called 

‘countermedia’ that developed in Turkey in 2011 from a young student, 

Engin Onder, who decided to create a platform where its 20 volunteers 

can upload any news at any time with their cellphone. It mainly covers 

issues that are ignored by civic society, such as LGBT rights, student 

trials,  terrorism and protests, while only recently it has extended its 

scope to crowdsource vote-counting. Engaging in independent 

journalism obviously consists in skating on thin ice: ‘VagusTV’ is the 

concrete example of this risk. In late 2013 – early 2014, it erupted with 

releasing details of the corruption scandal and integrated both 

professional and citizen journalism; immediately in January 2014, 

however, it was blocked under uncertain circumstances and the website 

was forced to close, because of this turmoil and the resultant audience 

drop (Turkey's war on Twitter, 2015). 

 

 

 

 

 

 



 31 

Chapter two: 

Media Ownership and Journalists’ Unionism 

2.1 The Turkish Media Goliaths 

Beyond doubt, other than the legal framework, what endangers and 

compromises freedom of speech and plurality of sources of information 

in Turkey is the political and economic pressure that media proprietors 

face on the base of their financial interests. Even though ownership has 

shifted several times in the historical development of the media in 

Turkey, in the majority of cases the inclination towards gaining the favor 

of the government has prevailed. After the 1980 coup d’état and the 

development of liberal economic policies under then-Prime Minister 

Turgut Ozal, media ownership changed radically: corporate holding 

companies, notwithstanding the still present strong family component,  

took the place of family ownership in the media market. In point of fact, 

Ozal neoliberal revolution throughout the 1980s, on the one hand  had 

thrown light on the numerous opportunities, both at an economic and at a 

political level, that a for-profit media industry could offer and on the 

other hand did not provide any effective regulation to the increasingly 

hyper-commercialized and oligopolistic media system (Catalbas, 2000). 

As shown in Table 1 below, these holding companies usually have 

business interests that are far-removed from the media itself  such as 

industry, services, construction, finance or energy, and  they earn only a 

limited fraction of their overall revenue from their media outlets. 

Nevertheless, they benefit enormously from the tight relationships they 

have with the government and use the media outlet as a “lobby” for their 

company, promoting their ownership group’s financial interests. In a 

country such as Turkey, where there is a strong state-centered economy, 

privatization of government assets and contracts with the government 

itself make up the backbone of many holding companies’ income. 



 32 

Therefore, corporate connection to the media has been more related to 

the monetary benefits of ownership rather than to the ambition to 

advance a democratic media apparatus. Owning a media company is 

frequently considered as a burden, rather than an opportunity, to be 

carried in order to get hands on government contracts and the strategy 

usually adopted is that of ‘‘pass the can’’, that is to say when holding 

companies accept to sustain the expense of managing a pro-government 

media group for a limited time and then rapidly seek to hand it over to 

another recipient.  

 

Table 1: main ownership groups in Turkey’s media, January 2014 (Freedom House, 

2014) 

From the 1980s, thus, the ownership pattern has evolved: new 

entrepreneurs, who had their business in completely different fields, 

engaged into the press or broadcasting business while the “traditional 

owners” started investing in other areas away from the media industry. 

Newspapers and television channels or broadcasts have been appealing 

to entrepreneurs and financiers not as businesses in their own right but as 

‘‘loss leaders’’ for their other profit-making enterprises. Not only these 

‘‘new owners’’ had little experience in the media world, but they also 



 33 

had no interest or commitment to foster genuine real debate or to enforce 

the public watchdog function of the media. This ownership structure has 

produced mass commercialism, with a preference to sports, scandals and 

popular entertainment,  and has directly influenced individual journalists 

and the whole editorial staff. Emblematic of the media blindness, or to 

better say of self-censorship and sometimes of cowardice, is the icon of a 

penguin, as on June 2013, when Gezi protests were erupting, the Dogan-

owned CNNTurk was broadcasting a documentary about penguins. 

 

Ostensibly, subsequent administrations were unable to curb the 

dichotomy between media and power and, per contra, started imposing 

legal restrictions, as those mentioned in the chapter above, on any critical 

report.  The 1990s and early 2000s confirmed the growing trend towards 

commercialization and conglomeration, with buyouts by very few groups 

being the main instruments of acquisition. Not last, since its electoral 

victory in 2002, the AK Party has used legal loopholes to transfer large 

media companies to pro-government businessmen. While, in its fight 

against the old guard, the party left discussion and opinions open to a 

deeper breadth, as soon as it built up its political power, it started taking 

aim of the largest media owners in order to dominate public opinion.  

2.1 The Sabah-ATV and Calik Holding affair 

The first test of value for the AK Party government’s attempts at creating 

a partisan media and the blatant proof of a departure from liberal 

principles came in 2007. Interference between government and the media 

started in early 2007, when Sabah-ATV, a liberal newspaper with a 

manifest democratic and Western mindset, gained popularity and 

approvals, turning into the country’s second-largest media group. All at 

once, the State Deposit and Insurance Fund (TMSF) took control of the 

group in order to recover the debts it owed to the government. Once 



 34 

taken, the TMSF sold the Sabah group and other companies to Turgay 

Ciner’s Merkez Group but took the assets back again soon after because 

a purported collusion arrangement between Ciner and Bilgin, the former 

group owner, became known. The fund then set an auction process and 

allocated the media group to Calik Holding, the sole participant to the 

auction. Allegedly,  then-Prime Minister Erdogan would have stepped in 

both at the beginning and at the end of the bidding  by discouraging 

several businessmen who wanted to join the sale process and by paving 

the way for Calik Holding victory. As critical media coverage about AK 

Party was spreading throughout the country, the party cadres decided  to 

award the holding to friendly hands:  Erdogan’s son-in-law Berat 

Albayrak was the company’s CEO and Albayrak’s brother led Turkuvaz, 

the media subsidiary of Calik Holding. It was also claimed that since 

Calik Holding could not pay the price, namely $ 1.1 billion, two state 

banks, HalkBank and Vakifbank, got involved in financing almost $750 

million of the total purchase. Furthermore, voices such as Mehmet 

Yilmaz, a prominent columnist for the nationalist and secularist Hurriyet, 

have blamed  Erdogan and then-President Abdullah Gul for lobbying 

with a Quatar-based company, which at last took a 25% stake in the 

acquisition, the legally imposed limit on foreign investments. Sabah’s 

editorial ideology swiftly deviated from a center-left position towards an 

openly pro-government line: its managing editor, Baris Soydan, had 

promptly counterstruck that the newspaper would not become the AK 

Party spokesperson, however he soon after confirmed that almost the 

entirety of its readers are party’s voters. Further similar insinuations 

came later, when in May 2008 Kanal Turk, an anti-government national 

TV channel, was sold for $ 25 million to a greeting cards manufacturer, 

Koza Davetiye, a close collaborator of Erdogan. 

 



 35 

2.3 The Dogan Media group 

The Sabah episode did not come as an exceptional case: the executive 

through the time has adopted a ‘complain-at-your-own-risk environment’ 

tactic (Aydintasbas, 2009) by directly influencing the media Goliaths by 

means of economic leverage.  The AK Party, indeed, besides favoring 

the expansion of a conservative and pro-government capital right from 

the outset, explicitly made concessions to big capital, especially to 

members of the Turkish Industrialists’ and Businessmen’s Association 

(TUSIAD). TUSIAD, indeed, upholding neoliberal principles, 

secularism and political stability in order to lay the foundations for a big 

export-oriented business, initially was not enthusiastic about AK Party’s 

conservative attitude. Nevertheless, the AK Party seemed to be the only 

political alternative with sufficient public favor to start undertaking the 

road to the “Copenhagen Criteria” and the proceedings for EU 

membership; therefore, they decided to vote for Erdogan’s party, which 

subsequently had to try to keep these voters loyal somehow. 

Ever since the 1990s, the Dogan Media Group, characterized by a pro-

business approach, had been Turkey’s preeminent media player, 

accounting for nearly 45 per cent of all daily newspapers in the country.  

Following AK Party’s consequent electoral victories, Dogan, a 

prominent TUSIAD member, strove for an equilibrium between making 

authentic journalism and gladdening the incumbent: in 2007, for 

instance, he made Gozcu, a pungent opposition paper he controlled come 

to an end and immediately after Erdogan second electoral victory he 

fired Emin Colasan, a famous anti-government commentator, from 

Hurriyet, a popular Dogan newspaper, causing the loss of eighty 

thousands resentful readers. Yet, relations between the AK Party and 

TUSIAD started deteriorating as soon as Turkish proportion of pious 

capital owners expanded and inevitably clashes of interests emerged. By 

2009, political tension had grown rapidly: the AK Party had passed a 



 36 

constitutional amendment that lifted the headscarf ban in Turkish 

universities, fostering TUSIAD skepticism. Dogan, composed of liberal 

and secularist advocates, started being alarmed from the excessively 

Islamist character of the government in charge and subsequently did not 

refrain from covering inconvenient topics. Notwithstanding Erdogan’s 

order to “boycott any paper that reports on the Lighthouse story”, 

Dogan’s newspapers reported the exact German court case that judged 

Deniz Feneri (The Lighthouse), a Turkish-German charity association 

with close ties with the AK Party, for illegal transfer of funds to 

numerous Islamist groups in Turkey. The first explicit dispute came in 

2008, when then-Prime Minister Erdogan in person refused to give his 

approval for the building of a refinery in Ceyhan, a town at the 

intersection of petroleum pipelines, to Aydin Dogan, the owner of the 

Dogan group. Instead, the prime minister gave the authorization to ‘our 

Calik’, that is Calik Holding, the same corporate holding led by his son-

in-law he favored in 2007. Few months later, again, the AK Party 

Istanbul municipality withheld a similar demand of the Dogan Group for 

a development project of luxury residences and a shopping mall in an 

area close to the Hilton Hotel on the Bosporus. This last event 

symbolized, on the one hand,  the beginning of the public condemnation 

of the Dogan Group and, on the other, the golden age of religious and/or 

pro-government entrepreneurs.  

It came as no surprise then, in February 2009, when public inspectors, 

expressly instructed by then-Prime Minister, fined the Dogan Media 

Group with a $500 million tax fine over the sale of the television 

company’s shares to Axel Springer, a German media company.  Before 

the group could get back to feet after the pecuniary damage, it was hit 

again by another huge tax fine of approximately $ 2.5 billion and all the 

companies in the Dogan Group were excluded from any state auction for 



 37 

a period of one year. In the same spirit, Dogan received a list of all the 

reporters that the government considered inimical, suggesting that they 

should be fired in order to improve relations with the government. The 

tax fines, reaching almost $3.7 billion shortly exceeded the Group’s total 

market value. Thereupon, the magnitude of the damages forced Dogan to 

ultimately moderate its assertive stance within the Turkish Press: in 

2011, he had to sell two major newspapers,  Milliyet and Vatan,  to a 

joint corporate holding, DK (Demirören-Karacan) Gazetecilik & 

Yayıncılık (Journalism & Publication) , which is strongly aligned with 

the government and whose main interests are distribution and retail sale 

of Liquefied Petroleum Gas (LPG), real estate and construction. As 

stated by Erdogan himself, after the buyout, the new newspapers’ owner, 

Erdogan Demiroren, would have asked him for recommendation of the 

editor in chief of Milliyet . Symbolizing the end of media freedom, 

Dogan media group went through a deep reexamination: several 

managing editors were replaced and television programs, 

notwithstanding their audience and success, were covered up. The huge 

fine taxes served as a clear suggestion to all other media conglomerates 

of  the cost of challenging the government: Dogan fundamentally had to 

adapt to the media environment and disclose information custom-made 

for then-Prime Minister Ergodan’s preferences. 

What is more, the prime minister’s office directly supervises billions of 

dollars every year acting as the chair of the Privatization High Council 

(OIB), the Housing Development Administration (TOK) and the Defense 

Industry Executive Committee. Given the economic leverage it has over 

privatization approvals, it is clear how the executive can create plentiful 

incentives for holding companies to abstain from any kind of friction 

with the government while rewarding loyal associates. Just to mention 

some significant examples from 2013:  in May, Dogus Holding, the third 



 38 

major media company owning NTV and StarTV, won a $ 702 million 

bid to develop in the area of Galataport in Istanbul and in November, 

Ihlas Holding (Turkiye, Ihlas News Agency, TGRT TV) set its hands on 

a $1.86 billion deal to rebuild Istanbul’s Gaziosmanpasa neighborhood.  

 

The government has even more bargaining chip over public procurement 

and patronage, through the Housing Development Administration 

(TOKI) and the Defense Industry Executive Committee, which 

respectively issue almost $50 billion worth contracts to key holding 

companies. Changes to procurement law in the last few years have 

allowed these proceedings to become more and more vague and unclear, 

by placing tenders in further sectors such as defense, intelligence, 

infrastructure and technology. The ruling AK Party, which built its 

political campaign on the Turkish acronym AK meaning “white” or 

“clear”, has amended the procurement law 11 times since 2011, mainly 

limiting the watchdog function of the Public Procurement Authority 

(KIK), which should be accountable of monitoring public tenders and 

contracts. In 2012, likewise, the fourth amendment to the Turkish Penal 

Code lowered the prison sentences for bid rigging in public tenders. In 

addition, the Court of Accounts, which should monitor the government 

spending on behalf of the Turkish Grand National Assembly, is not able 

to audit public institutions because, as of an already overturned 

amendment of 2012, state institutions will not be obliged to provide their 

accounts for inspection until 2016. Eventually, the Savings Deposit and 

Insurance Fund (TMSF), the prime minister office’s branch responsible 

for reclaiming debts owed to banks and failed financial institutions, 

provides another instrument to exert pressure on the media. As a matter 

of fact, it has recurrently managed to dominate media companies whose 

partner associates were struggling. This was the corrupted mechanism 

behind the already mentioned selling of Sabah-ATV to Calik Holding in 



 39 

2007 but as well as behind the 2013 “coincidence” of Cukurova’s media 

group being traded to Ethem Sancak , a fierce defender of AK Party’s 

pillars. Not only the TMFS dealt very closely with the purchase 

agreement, but it had already appointed a former AK Party deputy to be 

the editor in chief of the newspaper.  

2.4 Low journalists’ standards  

When combined with low journalists’ standards and a nearly nonexistent 

unionism, this willingness of  holding companies to pursue their wider 

economic interests through exploitation of media reporting and the 

authority the government has on media, makes the Turkish media system 

even more ill-founded. Since the 1990s commercial media boom, many 

employers, most notably Milliyet and Hurriyet’s owner Aydin Dogan, 

started putting pressure on columnists and reporter to resign from unions. 

This pressure meant that a number of workplaces, such as Tercüman, 

Günes, and the privately owned UBA news agency ,where union 

organization was available, were proscribed and union organizations 

were outlawed from numerous newspapers, radio and television 

companies. Different anti-union strategies have been adopted: from 

threats of job termination to all journalists willing to join unions to sub-

contraction, namely fragmenting the whole media company in smaller 

units with few employees. Moreover, since the employment structure is 

continuously altered overnight, workers had not even a clear picture of 

who their owner or chief was. There are also two legal loopholes that 

holding companies use in order to undermine unionism. Very often, they  

make  journalists sign contracts which, according to clause No. 1475 of 

the Labor Code, classify them as “ordinary laborers” instead of granting 

them the special legal protection and minimum salary as provided by 

clause No. 212. Given that the Journalists’ Union of Turkey (TGS) can 

only recruit workers employed under clause No. 212, a great portion of 



 40 

journalists are automatically excluded from its assistance. Other times 

employers hire journalists only for a limited time or for a three months 

training period, precluding them from any legal protection. Therefore, 

the Journalists’ Union of Turkey, which looks after their rights and 

bargains agreements with the Turkish Newspaper Owners Trade Union, 

registered a sharp decline in membership down to almost zero. 

According to specific statistics run by the Organization for Economic 

Co-Operation and Development,  Turkey is the OECD nation with the 

lowest overall trade union density, at 5.9%, and the Turkish unionization 

rate fell by 38% between 2002and 2011. In particular, journalists’ unions 

in Turkey are a non-entity in the Turkish media market, where according 

Mustafa Kuleli, General Secretary of TGS, the affiliation rate to trade 

unions, updated to March 2015, is around 1.5%. As a matter of fact, the 

only newspaper, semi publicly-owned, which accepts columnists who 

join unions is the Anadolu News Agency. 

The result is that in Turkey there is basically only one media boss at the 

moment and it is the current President Erdogan: the resulting atmosphere 

is that of restrictions, self-censorship, collusion and oftentimes 

manipulation. The government and its followers are aware of the degree 

of political parallelism and general government flattering by the media 

owners, however they do not accept to hold the bear of this intimidating 

atmosphere. Per contra, several government ministers have repeatedly 

asserted that if owners and editors are “real journalist, they should be 

able to withstand the pressure against them” (Freedom House, 2014). 

 

 

 

 



 41 

Chapter three: 

Religious-secular conflict in the media 

As widely pointed out above, the main function of the media is that of 

providing an apparatus through which society’s layers should be able to 

meet and be provided with a nonpartisan watchdog, granting them 

critical information about the country’s leaders. However, more than 

often the fulfilment of this role is prevented by the sociopolitical 

struggles that characterize each and every society. In Turkey, such 

struggle, distinctive of several other countries in the region, concerns the 

contention for political power between secular and religious forces. 

Religion has always been correlated to ambiguity in Turkey: according 

to the latest 2014 Indexmundi  demographic profile, 99.8% of the 

Turkish population is Muslim, mainly Sunni. Yet, from the founding of 

the republic in 1923, administrative and legislative approaches have been 

consistent with the secularist Kemalist ideology, always aiming at 

drawing the line of religion away from that of politics, judiciary and 

military affairs or any other governmental institution. From the 1990s, 

the religious forces have started making a stand against secularism and 

have succeeded at gaining power, with the first conservative religious 

party being democratically elected in the history of the Turkish republic.  

3.1 Islamist mobilization: the Gulen movement  

The AK Party seems to have been winning the everlasting struggle in the 

Turkish history, that between religion and politics, by firmly turning a 

blind eye on secular Turkey. Be as it may be, the AK Party was not 

alone: one of its main allies in the police, judiciary and the media, is the 

Gulen movement, a multi-billion dollar Islamic movement (Stakelbeck, 

2011). Notwithstanding the recent clashes between these two groups, due 

to the belonging to different political orientations and different branches 



 42 

of Islam, the AK Party government has been violating the boundary 

between religion and politics it had formerly preached.  The movement 

has a world-wide grass-root extent, counting a network of hundreds of 

colleges and schools and a variety of economic and financial interests. 

Moreover, in Turkey, it is consistent at a media level: the Gulen-

affiliated Feza Media Group owns Turkey’s most widespread newspaper, 

Zaman, and the famous English version, Today’s Zaman. During the 

above mentioned Dogan Media Group crisis, the Gulenist followers 

tenaciously stood up against the group’s owner Aydin Dogan while 

safeguarding every move of then-prime minister Erdogan (Freedom 

House, 2014). Likewise, during the Ergenekon case, the Gulen 

movement played a significant role in providing leaks and stories against 

the military and accommodating reports on sympathetic journalists on 

the contrary. The relationship between the Gulen movement and the AK 

Party begun to deteriorate when the government developed a much more 

authoritarian regime within both the public Turkish agenda and the 

international arena, adopting an harmonizing stance on the Kurdish 

question and an adversarial attitude towards Israel, which Gulen had 

always disapproved. The tensions have ultimately escalated due to the 

corruption scandal of December 17, 2014, as many Gulen followers were 

accused of providing leaks to sympathetic journalists.  

The Islamist movement in Turkey lays the foundations of its 

mobilization theory on the reorganization of everyday practices, mainly 

targeting people’s daily routine and creating an alternative. The Islamist 

movement has thoroughly tried to establish an alternative “hegemony”, 

which, recalling Antonio Gramsci’s (1971) conceptualization, means : 

“the organization of power in society and state through the constitution 

and naturalization of an everyday routine” (Tuğal, 2009). The New 

Social Movement Theory (Jean Cohen, Jurgen Habermas, Mulucci and 



 43 

Alain Touraine) focuses exactly on this transformation of identities and 

can be useful in order to understand the case of Turkish Islamism; from 

the end of the twentieth century, the movement has no longer aimed its 

attention towards the economy and institutional politics, but on civil 

society instead. Thus, there is a “molecular” dimension of the movement 

(Tugal, 2009) that is very often disregarded because usually other 

aspects, such as street action, are more appealing. It is in this dimension 

that the Islamist movement reaches the media; indeed,  through repetitive 

conversations, oral debates and newspapers containing rituals and 

educative readings, media outlets give a significant contribution to the 

formation of a collectivity. The use of social media, in particular, has not 

only allowed this movement to spread its values and beliefs more rapidly 

but also to widen its target public, by widening the scope of access to its 

information to almost every user.  Digital social networks installed on 

internet and wireless networks are determinant on mobilization, 

organization, idea generation, coordination and decision-making (Tuğal, 

2009).  

 3.2 Mainstream media and Islamist media  

This social cleavage along the religious-secular conflict is transposed 

into a salient divide in the media as well: indeed, today there is a clear-

cut distinction between the “mainstream media, primarily concerned with 

increasing…[their] commercial value through higher 

circulations/ratings” and the “conservative/Islamist/pro-government 

media, chiefly involved in the dissemination of their viewpoints” (Kaya 

and Çakmur, 2010). An accelerated expansion of the 

conservative/Islamist media has characterized the Turkish media 

scenario in the last two decades, as  emphasized by Sencer Ayata, who 

claims that “the area where the rise of religiosity as well as Islamic 

fundamentalism is most visible in the world of communication”. Every 



 44 

day almost five thousand Islamist newspapers are distributed throughout 

the country and more than 700 000 each month. Even though the 

majority is privately owned, only a few number is commercial while the 

rest is sponsored by religious orders (Kaya and Çakmur, 2010). For 

instance, Zaman has been defined as an ‘Islamic mainstreamer’ which, 

with an overtly pro-AK Party and capitalistic leaning, takes part in the 

process of Islamization of the society. Other religious newspaper to 

mention are Yeni Safak, more radical than Zaman, Yeni Akit, openly 

denouncing secular institutions and Milli Gazete, the semi-official 

journal for the Virtue Party, speaking for the more traditional wing of 

political Islam from which the AKP’s leaders stemmed (Dursun, 2006). 

What distinguishes religious and pro-government newspapers from more 

secular newspapers is mainly the preference and arrangement among 

news item, either favoring or inhibiting the dissemination of Islamic 

symbols such as pictures of mosques, the Islamic calendar or the updated 

prayer times. Polarization in framing is thus the most obvious outcome: 

one significant example occurred in 2004, when the parliament evaluated 

a proposal for a constitutional amendment advocating for gender quotas. 

On the one hand religious outlets mostly neglected or overlooked the 

matter, on the other secular columnists threw light on the feminist 

requests. Most ostensibly, even during Gezi uprising the media became a 

battleground: the pro-government media outlets condemned any form of 

protest as part of a collusive scheme aimed at overthrowing the 

legitimate democratic government, whereas the opposition papers framed 

the revolt within a context of democratic values held against the 

authoritarian administration.   

In spite of this demarcation lines, there is frequently an overlapping of 

viewpoints as a number of media outlets offer reports from 

correspondents lining up with the opposite faction. Since its 



 45 

establishment, the AK Party has struggled to normalize religion within 

the political panorama and has turned the former clear-cut secular-

Islamic divide in a more heterogeneous cleavage, usually dissimulated 

by a pro-government or anti-government judgments on issues such as 

foreign affairs, environment or economy. Moreover, the increasing 

repression of freedom of expression through coercive measures has 

discouraged opposition to the government, leading the mainstream 

secular media to censor inconvenient subject matters, aligning with the 

pro-government religious voices. The country’s political conflicts are 

consequently echoed in the media, with each side depicting the other as a 

real menace to their survival or status quo: “media outlets of opposed 

camps contend not only for the right to express their own interests and 

causes but also to suppress the other views … The first priority tends to 

relay interpretative frameworks consonant only with a certain life style or 

a particular sacred cause” (Kaya and Çakmur, 2010). The media’s public 

watchdog role is thus bounded to have a bias towards the most powerful 

community, leaving the weaker aside.  

A difference needs to be born in mind: given that pluralism has always 

been a value upheld by the secular tradition, the secular media is more 

prone to mirror further fields of vision rather than the religious 

counterpart, which is usually more arbitrary  and unequivocal. 

Nevertheless, each side inevitably accomplishes its own interests, acting 

as the only just alternative in the political discourse, only interested at 

signaling the other side’s crying shames (Evans and Kaynak, 2014). 

Although there are various compelling questions perturbing the Turkish 

government, such as the Syrian war, a weak economic system and the 

imperative reconciliation measures to be taken with the Kurdistan 

Workers’ Party (PKK), what dichotomizes most of the society is this 

sharp divide, with the media contributing to its deepening. The effects of 



 46 

political parallelism are therefore taken to the extreme level by the 

religious-secular conflict. 

3.3 The army:  guardian of the secular tradition  

In its battle against dissent, the AK Party has attempted to fight to the 

greatest extent any pro-secular critic, in specie any army spokespeople, 

who are the traditional champions of the secular tradition. Mindful of the 

experience of three coups d’état from 1960 to 1980 and the 1997 military 

intervention that overturned the coalition in power , one of the party’s 

cornerstone since its first electoral campaign has been that of preventing 

the military from earning political power. Nestling this reform program 

within the broader scope of the Copenhagen criteria, indispensable to 

join the European Union, the party has succeeded at gaining the 

confidence of the public opinion over this matter: already in 2009, 

according to a Freedom House poll, 65 % of Turkish people conformed 

that the military had to steer clear of the political institutions. People 

were so sensible to the memories of the coups and so afraid of the 

possibility of a new one, that were ready to accept or disregard clearly 

distorted trials just to close off the military from the political sphere. It is 

claimed that this was one of the AK Party’s considerable tactics intended 

to expand its powers by simply subjugating opposition.  

Here follow, I will briefly analyze two meaningful case studies that 

elucidate how the AK Party has on the one hand widened any type of 

investigation or supervision with respect to the military and on the other 

how it has generated further occasions for the Islamist media to exert a 

significant clout on the public. It will be clear how the AK Party has 

exploited these two cases to catalyze public opinion against the secular 

military. 

 



 47 

3.3.1 Case study: Ergenekon case 

When analyzing the governmental escalating crush on the media 

freedom, it is crucial to take into account the five-decades military 

‘guardianship’ (Freedom House, 2014) that preceded the AK Party and 

the unduly close relationship between the military and the media.  

In April 2007, when the Turkish military deliberately stated that “playing 

on religion and manipulating the faith into a political discourse can cause 

disasters” (BBC NEWS, 2007) , the government ward off any possible 

secularist turmoil by launching the raids that would have caused several 

indictments against army generals and officials, together with teachers 

and journalists, allegedly accused of threatening the executive with an 

interwoven conspiracy  of homicides, bomb attacks and covert 

operations, turning into perhaps the paramount civilian-military case in 

the history of Turkey. It was not the first time that such organization 

existed in Turkey, since the 1970s several secret nationalist organizations 

emerged as a response to the developing communist system, often aided 

by Central Intelligence Agency (CIA). The vaguely defined collusive 

group drew its name from ‘‘Ergenekon’’, a mythical valley in Central 

Asia where it is believed that a wolf saved the Turks from extermination 

by the enemies. Supposedly, it  has close links with the ‘‘deep state’’, 

which is an organization of militant secularists who are well built-in the 

bureaucratic and administrative apparatus in Turkey; ultranationalist in 

nature, it is said to be composed of both military and policemen, 

however the military has denied any interconnection with it. Several 

terrorist organizations, non-governmental organizations, organized 

crime, politicians, journalists, judges and government officials were 

involved as well (Freedom House, 2012).  

It all started in June 2007, when a stash of explosives associated to two 

former officers, who were later found interrelated with Ergenekon 



 48 

organization,  was discovered by the police, acting under an anonymous 

recommendation. More investigations followed: in 2008, 86 persons 

were trialed, including many military officials, giving rise to the triumph 

of civic democracy. The year 2009 represents the turning point in the 

whole case: four coup plots were revealed upon witness of high-ranking 

officers and well outlined plans of assassinations of public personality, 

including the Nobel-prize winner Orhan Pamuk, got unfolded. 

Aggressive police raids were not only allowed by government’s orders 

but urged by the AK Party and some provisions of the Penal Code – such 

as Article 285 on privacy and Article 288 on attempts to influence a trial 

– were exploited in order to imprison any critic on the media against the 

Ergenekon investigations carried out by the executive. By the end of 

2010, thousands of open inspections were being implemented against 

journalists and 43 columnists were held in pretrial detention. What is 

more, inquiries expanded in scope through time: for instance, only in 

December 2011, 38 journalists were arrested, with charge of making 

propaganda for the Kurdish terrorist group, which was not involved in 

the case. Straight after rumors spread, Minister of the Interior İdris Naim 

Şahin said there were “a great number of people who support terrorist 

organizations through their works, paintings, articles, poems and other 

art forms” (Freedom House, 2012). The speech clearly symbolized the 

AK Party’s intent to deal with any opposition to the way the Ergenekon 

case was being deal with and that any member of the Kurdistan Workers’ 

Party (PKK) would have been considered as part of the conspiracy 

group. This turned out in the flattening and homogenization of the media 

landscape, with journalists either siding with the government or availing 

themselves of self-censorship to avoid repercussions. Not surprisingly, in 

March 2011, two prominent journalists, Nedim Şener and Ahmet Şık, got 

arrested because of their alleged involvement in the Ergenekon 

conspiracy; no evidence of this collusion was given nor requested by the 



 49 

national courts while on the contrary it was deemed necessary by the 

Council of Europe’s commissioner for human rights. The two columnists 

were held in pretrial for more than one year and continued receiving 

accusations till the end of 2013. It is worth mentioning that, in 2009 , 

Sener had written an investigative report book about the likely 

connection between the government and the homicide of the Armenian 

journalist Hrant Dink; by the same token, when arrested, Sik was writing 

a book regarding the Gulen movement’s infiltration of  the police force. 

Both the chief prosecutor and the government itself had openly declared 

that the imprisonment of the  journalists was not directly linked to their 

reports or articles but, rather, to them being interrelated to the criminal 

organization. Nevertheless, it is no stroke of luck if the targets of the 

whole investigation were either journalists or members of the military, 

the two most serious threats to the unfolding of the AK Party’s ideology 

and power.  

There is no doubt that, initially, the government had a more than 

legitimate commitment to annihilate a criminal organization, which was 

menacing the status quo; yet, it soon turned this attempt into a 

mechanism to show off  and increase its power, eliminating anyone who 

spoke against Ergenekon case or the Gulen community. As exemplified 

by Henri Barkey, a Turkey expert at Lehigh University in Pennsylvania, 

‘the Ergenekon trial was meant to bury the military once and for all, to 

make sure the military never thinks about intervening again’ (Vela, 

2013). 

3.3.2 Case study: Balyoz case 

This case was mainly brought about by Taraf, the Turkish newspaper 

which, since the early 2000s, has been representing the liberal wing, 

criticizing the national military guardianship and, on the contrary, 

counting on the AK Party’s promises of new liberal democracy for 



 50 

Turkey. On the 20th of January, 2010, an article by the Turkish journalist 

Mehmet Baransu was published on the front page of Taraf and disclosed 

what would have later been called the Balyoz, or Sledgehammer, case. 

Allegedly, the military, in 2003,  had started conspiring false-flag 

operations with the intent of bringing disorder to the status quo, 

overthrow the government in charge and install a military guardianship 

similar to that of the three coupes d’état. These planned measures would 

have implicated two bombings in major mosques in Istanbul, an 

incursion inside the military museum in Istanbul simulated by an 

extremist religious group and a terrorist attack to a Turkish Airplane to 

be blamed on Greece, in order to raise the tension between the 

neighboring countries. In September 2012, 331 out of the 365 accused 

military officers were convicted as part of the plot however in March 

2013, 236 of the accused were acquitted after the chief prosecutor 

declared that most of the proofs submitted as evidence were not reliable 

sources and there was no relation between these data and the conjecture. 

After a deep analysis of all documents, in 2014, experts stated that the 

proofs that had been considered as the main testimonies were mostly all 

constructed. Notwithstanding this, the army suffered from a major 

accident: it was subjected to a political trial aimed at reducing its power 

and influence. Not to mention how the country itself was damaged, as 

columnist Semih Idiz stated, “it will be Turkey that loses out in the end 

because this case has merely contributed to deepening the divisions in 

society and adding to the polarization between Kemalists and 

Islamists.… It has also damaged confidence among Turks in their legal 

system, even though this confidence was never very high to begin with” 

(Tisdall, 2012).  

 

 



 51 

Chapter four: 

A Polarized Pluralist media system 

In an attempt to classify media systems present in “developed capitalist 

democracies of Western Europe and North America” (Hallin and 

Mancini, 2004), Daniel C. Hallin and Paola Mancini have selected four 

dimension according to which three typologies of media system can be 

detected:  

1) the degree and nature of state intervention in the media system; 

2) the historical development of media markets; 

3) the standard of journalistic professionalism; 

4) the degree of political parallelism. 

According to these criteria, the Turkish media system falls within the 

Polarized Pluralist Model, prevalent in the countries in Mediterranean 

Europe. This model is characteristic of those countries where the media 

is closely intertwined with the political elites, the commercial media has 

developed very late and the state has a strong influence over it. Usually 

the degree of state intervention and political parallelism is significant, 

while that of newspaper circulation and journalistic professionalism is 

deficient. 

From the analysis carried out in the previous chapters and the case 

studies’ exemplifications, it is now possible to contextualize Hallin and 

Mancini four dimensions within the Turkish media system. 

4.1 Degree of state intervention 

The first dimension, namely the leverage of the state, is beyond question 

the most perceptible aspect of the media system in Turkey. In most 

Mediterranean countries, state paternalism has persisted as the main 

hallmark of the media system: radio, television and press have been used 



 52 

by governments for their own interests. There are mainly three ways in 

which state intervention discloses: censorship, ownership, direct state 

subsidies (i.e. sizable financial aid) and indirect state subsidies (i.e. tax 

breaks, reduced utility rates) to media companies, which would not 

otherwise be able to cover their productions costs. In point of fact, in 

Turkey, the state has been the funder over and above the main regulator 

of the media, exercising a pronounced authority on it, and, 

correspondingly, the mainstream media has always embodied  the state 

ideology. Since its first developmental stage, the state was 

overwhelmingly engaged in subsidizing newsprint and standardizing 

journalists’ status as ambassadors of state republicanism and modernity. 

Moreover, the state had a determining impact on the “discursive 

opportunity structure”, that is, the construction of social problems and 

burdens and the framing of certain political conditions under which 

particular questions come out and other don’t. The uneven upper hand 

the state has is closely associated with the underdevelopment of 

capitalism and a weak civil society, which is less self-regulatory than 

that of a developed capitalist system. Eventually, the Turkish 

government has always been basically able to chart the media’s course 

across the public sphere, turning it more into a political institution rather 

than a market.  

4.2 Historical development of media markets  

Concerning the second dimension, that of the historical development of 

media markets, a chronological background of the Turkish media has to 

be taken into consideration. During the Ottoman Empire, the first 

newspapers were all published by foreigners, who were aiming at 

protecting their own affairs in the territory by promoting and 

disseminating innovative capitalistic theories. The first authentic Turkish 

newspapers originated only later by the same need of the state authorities 



 53 

to resist the foreign sources of information. The early privately owned 

Turkish newspapers only appeared thirty years later the state owned 

ones, with a significant disadvantage and backwardness. During the last 

years of the empire, the Young Ottomans, being both the first generation 

journalists and the main thinkers of the time, eventually acted as 

“didactic intermediaries between an idealized West and a backward 

society” (Heper and Demirel, 1996). In spite of that, a thirty year-long 

period of censorship from 1876 till 1908 and the harsh restrictions during 

the First World War did not allow a proper development of any media. 

Not surprisingly, even after the establishment of the Young Republic, the 

advancement of the media market and of the mass press was relatively 

low and moderate, due to the very high percentage of illiteracy after the 

change of the alphabet from Arabic to Latin letters. Only in 1931 with 

the new Press Law, oppositional views were gradually accepted by the 

single party rule and for the first time the press was polarized between 

those upholding the Kemalist modernizing ideals and those defending 

traditional conservatism. Two were the turning points in the historic 

development of the Turkish media: the first one was that of 1946, the 

transition to a multiparty system, when political party press emerged for 

the first time in Turkey and fight for freedom of the press became 

unavoidable; the second one was in 1948, when the dailies Hurriyet and 

Mulliyet laid the foundations for a new kind of commercial press with 

the only aim of earning money rather than siding with a specific political 

cause. However, government-financed advertising and direct or indirect 

state subsidies were mainly the only resources newspapers were 

endowed with; thus, they were a long way from being independent and 

self-sustaining. On July 15, 1950, a new Press Law was legislated and 

for the first time it granted freedom of the press and journalists’ right to 

union. The other side of the coin, though, was that the just elected 

Democratic Party used both the ‘carrot and the stick measures’ in order 



 54 

to quite any criticism down: the Press Law was, indeed, immediately 

amended and state authorities were legitimized to institute legal 

proceedings against journalists and newspapers’ owners. Some progress 

was made by the military rule that, after the first coupe d’état in 1960, 

widened the horizons of the freedom of expression, by means of  the new 

constitution fostering civil rights, while at the same time protected the 

discharge of undesired journalists. Encouraged by a substantial economic 

growth and an apparently more favorable environment, Turkey’s 

commercial press flourished rapidly, as a result of higher quality printing 

technologies and communication infrastructures, and kept developing 

quickly till the late 1980s and early 1990s. These developments, 

unfortunately, brought about another sort of exploitation of the media 

that is not governmental but private. In Turkey, as a matter of fact, there 

seems to be no adequate system that prevents the concentration of media 

ownership: all the major media groups, such as Doğan, Çukurova, 

Merkez ,Doğuş and İhlas, are large conglomerates whose dominion 

extends to many other sectors of the economy. This suggests that they 

will use the media to protect their interests in  the other networks they 

manage. 

4.3 Journalistic professionalism 

Reasoning on the third point, professionalization of the media, Hallin 

and Mancini assume some standards that, according to them, characterize 

a professional media environment: autonomy, distinct professional 

norms and public service orientation. Noticeably related to Polarized 

Pluralist Models, they remark that “journalism originated in the Southern 

European countries as an extension of the worlds of literature and 

politics” (Hallin and Mancini, 2004). Compared to many other southern 

European countries, Turkey has attempted to professionalize institutions 

and train experts with ethical codes quite early. The Turkish Journalists’ 



 55 

Association was the first to publish written guidelines on ethical 

standards: a part from being rarely implemented, they mirrored political 

and economic interests rather than bearing a proper social responsibility. 

In 1965, Ankara University collaborated with United Nations 

Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO) and 

founded the first journalism department. Moreover, in 1988, 141 

journalists founded the Turkish Press Council that receives complaints 

both about the press media and the TV and Radio media. It was firstly 

conceived as the main accountability system, however it now accounts 

only few members and has lost reliability due to its close links with  the 

major media companies, such as the Hurriyet, owned by the Doğan 

group, where the Council’s director works as a columnist. One positive 

development is that several newspapers have begun hiring ombudsmen, 

but still they are frequently ineffective, as they end up supporting their 

editors-in-chief and owner. More in general, journalistic autonomy is 

minimal: journalists hardly ever take part in unions or editorial councils 

or, if they do, they are often forced to opt out. Job safeties or protections 

are not envisaged and the overall picture is either that of  journalists 

engaging in self-censorship or that of the so-called “media-aristocracy”, 

namely well paid columnist who are very loyal to their media owners. By 

all means, the most obvious outcome is that of a very low public trust in 

the media.  

4.4 Political parallelism 

The last criteria at issue is political parallelism which, according to the 

authors, “basically refers to media content – the extent to which the 

different media reflect distinct political orientations in their news and 

current affairs reporting, and sometimes also their entertainment content” 

(Hallin and Mancini, 2004). The concept itself points the finger at the 

notion of pluralism, namely the diversity and alternative of sources of 



 56 

information ,which is an indispensable element for the survival of 

democracy. As Ben H. Bagdikian argues, “Diversity and richness in the 

media are not ornaments of a democracy but essential elements for its 

survival” (Bayram, 2010). There are two types of pluralism: external and 

internal pluralism. The former focuses on the individual-outlet level: it 

shows whether different cultural groups and political or ideological 

standpoints are represented and whether a fair share is given to all views. 

The latter, instead, focuses on the media-system level: it shows whether 

there is plurality of media owners, channels, titles, programs or editorial 

boards or whether there is a concentration of suppliers. In Turkey, 

external rather than internal pluralism has always prevailed. As shown in 

the graph below, throughout the 20th century till today, political 

parallelism in the Turkish press has never fall below the 50 per cent line, 

save during the 1980s, whit an overall average of 68.9 percent for all the 

century (Bayram, 2010) . 

 

Table 2: Political parallelism in the Turkish Press (Bayram, 2010) 



 57 

This means that the media has increasingly emerged as the front line of 

the political parties with which it sides and acts as their mirror image, 

minimizing their malpractices while covertly discrediting the opposition, 

regardless their actions. The style of journalism acquires the features of 

advocacy and commentary journalism, in contrast with the Anglo-

American model of journalism which is supposed to me more neutral and 

facts reporting. Moreover, taking into account the fact that certain media 

outlets are only trusted by a specific public they speak for, illicit and 

improper actions by political leaders are often ignored by their 

supporters who conceive that media as a mechanism of persecution. 

Accordingly, the media loses its “watchdog of democracy” role (Evans 

and Kaynak, 2014) and turns into a political actor, weakening pluralism 

by stimulating a more defined division of the media and news consumers 

by community, which ensures that the views expressed are primarily 

received by those who already endorse them.  

 

Characteristic of this Polarized Pluralist Model, thus, is a late transition 

to democracy. It is quite clear that Turkey underwent an incomplete 

democratization process, stalling as a tutelary and illiberal democracy. It 

is tutelary because the military establishment, despite the restriction the 

AK Party has imposed to it, keeps having a say in the running of the 

government and has several prerogatives on some political spheres, as 

guaranteed by the 1982 Turkish constitution. Furthermore, as 

emphasized by the analysis above, it is illiberal in as much as several 

curbs and limitations to personal freedoms and fundamental human 

rights are imposed by the government (Rodríguez, 2013.). This deficient 

transition to democracy has given rise to a hybrid regime, a political 

regime containing both democratic and autocratic elements. Turkey is in 

need of what Schedler calls “democratic completion” process, where 



 58 

those institutions, that carry on an illiberal tradition and prohibit a fully 

liberal democratic evolution, are gradually dismantled. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 59 

Conclusions 

“If we are going to enjoy freedom of expression in Turkey, Article 301 should be 

reconsidered. This law and another law about ‘general national interests’ were put into 

the new penal code as secret guns. They were not displayed to the international 

community but nicely kept in a drawer, ready for action in case they decided to hit 

someone in the head. These laws should be changed, and changed fast, before the EU 

and the international community puts pressure on Turkey to do so. We have to learn to 

reform before others warn us”. 

Orhan Pamuk, Turkish Nobel prize for Literature, (Freely, 2005) 

Drawing the concluding remarks of this work, I have decided to close the 

circle recalling, as in the first pages, Pamuk’s inspiring words. This time 

they were pronounced after he himself had to flee Turkey due to repeated 

death threats; in point of fact, in 2005, during an interview with a Swiss 

newspaper, Pamuk used the virtually illegal word “genocide” referring to 

the Armenian massacre, whose occurrence the Turkish government 

denies and whose allusion it punishes, even with prison. 

This and the initial statement are to symbolize the path of my brief 

dissertation: from the basic belief that there exist no reason for which 

freedom of expression should be sacrificed in a democratic regime I have 

come to recognize that there is a whole modus operandi behind the 

system hindering this freedom in Turkey.  The AK Party, together with 

its predecessors, has succeeded at building a methodic process through 

which it is able to put curbs on free speech. First of all, it has exploited 

an already vague legal framework by single-mindedly allowing a very 

wide margin of appreciation to Article 26 of the Constitution, which 

authorizes restrictions to freedom of expression “for the purpose of 

national security, public order, public safety”. Accordingly, further 

several provisions of the Penal code, such as Article 125 which 

criminalizes defamation and condemns it with prison, are purposely 



 60 

directed at confining liberty of thought, in particular expressions related 

to Islam or religion. In second place, the government has managed to 

turn the Turkish media market into a hyper commercialized and 

oligopolistic system: media outlets have developed into lobbies for their 

owner’s companies, which benefit tremendously from having tight 

relationship with the government. Thus, they have lost their primordial 

democratic function and have assumed a monetary and economic value. 

Ultimately, in order to extend even more its authority and reinforce its 

absolute clout, the AK Party is trying to reorganize everyone’s daily 

routine around religion at a “molecular” level. The media play a crucial 

role in this redefinition of identities: they create a collectivity, through 

idea generation and coordination, and thus foster mobilization around the 

specific issues that the party approves.  

After three consecutive electoral victories by the Justice and 

Development Party (AKP), in 2002, 2007 and 2011, Turkey has 

inevitably undertaken the path towards a highly centralized executive 

democracy in which the state dominates society. As President Erdogan 

himself stated, during an interview to Milliyet, “Democracy is like a 

tram. You ride it until you arrive at your destination, then you step off”. 

Today, the unparalleled power the President has gained makes us believe 

that he has long ago said goodbye to that tram. With the majority in 

parliament and an ample public consent, Erdogan keeps ruling with the 

upper hand on any opponent, be him peaceful or riotous (Cook, 2013).  

As of the latest political elections, on June 7th 2015, after thirteen 

uninterrupted years, President Erdogan and his AK Party have lost the 

majority in parliament, collecting 40% of the votes against the 50% of 

the 2011 elections. For the first time in history, the Kurdish Party has 

exceeded the minimum threshold and will be represented in parliament. 

The AK Party will no longer be able to rule indiscriminately by itself but 



 61 

it will somewhat need the opposition’s consent: a coalition government 

seems to be the best alternative for Turkey.  

Perhaps, Turkish people have realized how far the AK Party is about to 

go and are now trying to take that legendary tram back to them, with the 

most democratic tool they have, namely voting. Who will be the driver?  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 



 62 

Bibliography 

Aydın-Düzgit, S. and Keyman, E. (n.d.). EU-Turkey relations and the 

stagnation of Turkish Democracy. Global Turkey in Europe. 

Aydintasbas, A. (2009). Turkey's War on the Press. The Wall Street 

Journal. [online] Available at: 

http://www.wsj.com/articles/SB100014240529702039173045744

14503346981992 [Accessed 2 Apr. 2015]. 

Bayram, S. (2010). Political Parallelism in the Turkish Press, a 

Historical Interpretation. Turkish Studies, 11(4), pp.579-611. 

BBC NEWS, (2007). Excerpts of Turkish army statement. [online] 

Available at: http://news.bbc.co.uk/2/hi/europe/6602775.stm 

[Accessed 1 May 2015]. 

Buchstein, H. and Jorke, D. (n.d.). Democratization, Theories of. 

In: SAGE Knowledge, 1st ed. SAGE. 

Cagaptay, S. (2008). Turkey versus Turkey. The Wall Street Journal. 

Çali, B. (2015). Turkey’s relationship with the European Court of 

Human Rights shows that human rights courts play a vital role, 

but one that can often be vastly improved. [online] Available at: 

http://blogs.lse.ac.uk/europpblog/2012/03/14/turkey-echr/ 

[Accessed 14 Apr. 2015]. 

Catalbas, D. (2000). Broadcasting deregulation in Turkey: Uniformity 

within Diversity. London: Arnold, pp.126/148. 

Cavasola, S. and Fracchiolla, D. (2014). Democrazia e mercato in 

Turchia. In: R. De Mucci, ed., Economia di mercato e 

democrazia: un rapporto controverso, 1st ed. Rubbettino, 

pp.213/240. 

Cook, S. (2013). Keep Calm, Erdogan. Foreign Affairs. 

Dahl, R. (1971). Poliarchy: participation and opposition. Yale 

University Press, pp.97-134. 



 63 

Dursun, Ç. (2006). The Struggle Goes On: The Discursive Strategies 

of the Islamist Press in Turkey.Journal of Contemporary 

European Studies, 14(2), pp.161-182. 

Eligur, B. (2014). Turkey's Declining Democracy. pp.151/175. 

Evans, M. and Kaynak, M. (2014). Media framing in religious-secular 

conflict in Turkey and Israel.International Political Science 

Review, 36(2), pp.139-152. 

Freedom House, (2012). The Ergenekon Case and Turkey’s 

Democratic Aspirations. [online] Available at: 

https://freedomhouse.org/blog/ergenekon-case-and-

turkey%E2%80%99s-democratic-aspirations#.VXWtk8_tmkp 

[Accessed 11 May 2015]. 

Freedom House, (2014). Democracy in Crisis: Corruption, Media, 

and Power in Turkey. A Freedom House Special Report. Freedom 

House. 

Freedom House, (2014). Freedom of the Press - Turkey. Freedom of 

the Press. Freedom House. 

Freedom House, (2014). The struggle for Turkey's internet. A 

Freedom House Special Report. [online] Freedom House. 

Available at: 

https://freedomhouse.org/sites/default/files/The%20Struggle%20f

or%20Turkey%27s%20Internet.pdf [Accessed 20 Apr. 2015]. 

Freedomhouse.org, (2015). Turkey | Freedom House. [online] 

Available at: https://freedomhouse.org/report/freedom-

press/2014/turkey#.VXWYks_tmkq [Accessed 12 Apr. 2015]. 

Freely, M. (2005). 'I stand by my words. And even more, I stand by 

my right to say them...'. The Guardian. [online] Available at: 

http://www.theguardian.com/world/2005/oct/23/books.turkey 

[Accessed 30 May 2015]. 

Hallin, D. and Mancini, P. (2004). Comparing media systems. 

Cambridge: Cambridge University Press. 



 64 

Heper, M. and Demirel, T. (1996). The press and the consolidation of 

democracy in Turkey. Middle Eastern Studies, 32(2), pp.109-123. 

Kaya, R. and Çakmur, B. (2010). Politics and the Mass Media in 

Turkey. Turkish Studies, 11(4), pp.521-537. 

Morlino, L. (2002). What is a "good" democracy? Theory and 

Empirical Analysis. 

Morlino, L. (n.d.). Democracy, Quality. In: SAGE Knowledge, 1st ed. 

SAGE. 

OSCE Organization for Security and Co-operation in Europe, 

(2014). Briefing on Proposed Amendments to Law No.5651 The 

Internet Law of Turkey. The Representative on Freedom of the 

media. 

Rodríguez, C. (2013). Turkey's democratization process. pp.158-180. 

Sachs, S. (2005). Turkey's media sell-off: The government wants to 

find new owners for its media properties, which it acquired when 

many banks went under four years ago. The Gazette. 

Stakelbeck, E. (2011). The Gülen Movement: A New Islamic World 

Order?. CNB News. [online] Available at: 

http://www.cbn.com/cbnnews/world/2011/may/the-gulen-

movement-the-new-islamic-world-order/ [Accessed 31 May 

2015]. 

The Guardian, (2015). [online] Available at: 

http://www.theguardian.com/world/2015/jun/03/turkish-president-

erdogan-wants-editor-jailed-for-espionage-in-video-row 

[Accessed 1 Jun. 2015]. 

Tisdall, S. (2012). Turkey's Sledgehammer Coup verdict: justice or 

Soviet-style show trial?. The Guardian. [online] Available at: 

http://www.theguardian.com/world/2012/sep/25/turkey-

sledgehammer-coup-trial-verdict [Accessed 16 Apr. 2015]. 

Today Zaman, (2015). ECtHR releases 2014 figures: Turkey’s 

violations account for more than the other 46 states combined. 

[online] Available at: 



 65 

http://www.todayszaman.com/anasayfa_ecthr-releases-2014-

figures-turkeys-violations-account-for-more-than-the-other-46-

states-combined_371281.html [Accessed 13 Apr. 2015]. 

Tuğal, C. (2009). Transforming everyday life: Islamism and social 

movement theory. Theory and Society, 38(5), pp.423-458. 

Turkey's war on Twitter, (2015). [TV programme] International 

Journalism Festival: Youtube. 

Usul, A. (2014). Is There Any Hope on the Revival of EU–Turkey 

Relations in the “New Era”?.Turkish Studies, 15(2), pp.283-302. 

Vela, J. (2013). Analysis: Turkey's divisive Ergenekon trial. Al 

Jazeera. [online] Available at: 

http://www.aljazeera.com/indepth/features/2013/08/20138117574

3430360.html [Accessed 28 May 2015]. 

Wagner, B. (2014). Internet Freedom and Freedom of expression in 

Turkey. Global Turkey in Europe. 

 


